Peter. Tid
31 augusti – 15 september 2024
Mordet framstod som i hög grad obegripligt för anhöriga, inte minst för det att det var en god vän till
Peter som utförde mordet överlagt och planerat och utan synbar anledning. Mördaren till och med
beklagade under rättegången att det blev just Peter eftersom han ”gillade honom”. Boken, som är på 600 sidor, har kortats ned till en 40 sidor lång monolog av Jacob Hirdwall och framförs av skådepelaren Andreas Liljeholm.
Av Dmitri Plax
Regi och bearbetning Jacob Hirdwall
Peters pappa Andreas Liljeholm
Pianist/dirigent Fredrik Malmberg
Sopran Eleonora Poignant
Mezzo Elin Lannemyr
Tenor Love Tronner
Bas Simon Bergvide
Komposition Kent Olofsson
Scenografi John Engberg
Ljus Marta Khomenko
Kostym/Scenografiassistent Eva-Jo Hancock
Mask Ann-Charlotte Reinhold
Ljudteknik Niklas Nordström
Scenteknik/Regiass/Attributör Ida Sundberg
Körteknik Lisa Maurin
Praktik Scenteknik Benjamin Soares Molt
Scenchef Torbjörn Isaksson
Producent Ulrika Skoog Holmgaard
Ekonomi Yvonne Dymock
Publik och biljetter Maya Adler
Kommunikation/foto/form Christopher Backholm
Vd och konstnärlig ledare Lars Rudolfsson
Ett samarbete mellan Orionteatern, Ensembleverket, Vokalharmonin och Scenit Produktion med stöd från Svante Bergström Teaterstiftelse, Region Stockholm, Helge Ax:son Johnsons Stiftelse, The Barbro Osher Pro Suecia Foundation och Kulturrådet.
Producent Scenit Produktion, Ulrika Skoog.
Ett samarbete mellan Orionteatern, Ensembleverket, Vokalharmonin och Scenit Produktion med stöd från Svante Bergström Teaterstiftelse, Region Stockholm, Helge Ax:son Johnsons Stiftelse, The Barbro Osher Pro Suecia Foundation och Kulturrådet.
Expressen Inför en sådan avgrund kan kritiken dra åt helvete
DN Brutal och vacker svenkonst
Aftonbladet: Nu är det enda som återstår att gråta
Kulturbloggen: Enastående och sällsamt vackert drama
SVD: Berörande sorgesång nära slukas av rummet
Sveriges radio: Mordet på Dmitris son blir pjäs
SVD: Efter mordet på sonen: ”Jag har blivit en annan”
Mitti: Fem år sedan Peter, 16, mördades – nu gör pappan en pjäs
DN: Dmitri Plax bok om sin mördade son blir pjäs: ”Jag kan inte begripa att han är borta”
DN: Dmitri Plax skildrar den ofattbara smärtan efter en mördad son
SVD: ”Jag har en uppgift – jag måste stoppa tiden”
Den 2 augusti klockan 22.01 år 2019 inkommer ett samtal till larmcentralen. »Hej. Jag har mördat en person.«
Några timmar senare knackar polisen på hemma hos författaren Dmitri Plax.
Mordoffret är hans son: Peter Plax, 16 år. Dmitri hör de obegripliga orden. Och faller handlöst. Vad annat kan man göra? – Det är en krisberättelse om en fader som vägrar acceptera vad som hänt, eftersom acceptans är ett steg i en trappa som leder bort från Peter. Istället söker han sig så nära Peter som möjligt, som en fjäril söker sig till ljus, berättar regissören Jacob Hirdwall.
Det finns ingen egentlig tid i berättelsen. Den enda tid som finns är de minnen som fadern (spelad av Andreas Liljeholm) frammanar av sin son. Genom att försöka minnas varje samtal, försöker han hålla liv i Peter. Samtalen är – trots berättelsens svärta – varma tidsfragment av en förälder som minns sitt barn.
Urpremiär 31 augusti på Orionteatern i samarbete med Ensembleverket.
Uppsättningen bygger på författaren Dmitri Plax bok PETER TID i vilken han skildrar tiden närmast efter det att hans 16-årige son Peter Plax mördades av en jämnårig kamrat 2019.
Det är Ensembleverket och Scenit Produktion som producerar i samarbete med Orionteatern.
Kompositören Kent Olofsson står för musiken och solist/körpartier som ramar in monologen i samarbete med Vokalharmonin under ledning av dirigent Fredrik Malmberg. Stöd för körens medverkan är säkrad genom stöd från Konstnärsnämnden. I huvudrollen: Andreas Liljeholm. Två pianister medverkar samt Vokalharmonin (d v s 12 professionella solister).
Foto: Christopher Backholm
“För mer än något annat så består teatern av tid. Gemensam tid. Teatern väcker ingen till liv, men tycks för ett ögonblick faktiskt kunna bemästra tiden. I sammanhanget framstår det närmast som ett mirakel” – Expressen
“Framför allt en skildring av oändlig kärlek.” – DN
“Brutal, vacker och drabbande” – DN
“Visuellt utnyttjas Orionteatern i sin fulla potential” – SvD
“En vackert iscensatt ritual som med scenkonstens fulla kraft erbjuder publiken att kollektivt få sörja det outhärdliga” – Aftonbladet
- All
- Gallery Item