Scenit Produktion önskar en GOD JUL - tack alla för 2024!
Tack för ett spännande, händelserikt och på vissa sätt omstörtande 2024.
Vi önskar en fröjdefull jul och ett gott nytt år!
Ulrika, Henning och Matilda
Tillbakablick på 2024
Innan vi stänger butiken vill jag göra en tillbakablick över året som gick. Det ger insikt i framför allt hur många vi har att tacka för goda samarbeten och roliga, utvecklande föreställningar och projekt.
Scenit firade 30 år. Vi som föddes 1962 firade 62 år. Det var 80 år sedan den stora båtflykten från Baltikum ( här kan du läsa om denna händelse) och ett återkommande tema var FLYKT. I maj nästa år är det 80 år sedan Andra Världskriget fick fred. Idag befinner vi oss mitt i flera krig, halvkrig, revolutioner och omstörtande aktiviteter på många platser runtom i världen. Oavsett avstånd idag påverkas vi direkt eller indirekt av det mesta som sker. Många av dessa händelser kommer fortsatt att ge återspegling i konsten.
Så låt oss minnas det 2024 vi personligen berörts av. På Orionteatern hade Anna Karenina nypremiär i januari för utsålda hus och våren fortsatte på sätt. Jag är otroligt stolt över allt som Orionteatern och människorna som arbetar där har fortsatt producera. I augusti hade Dmitri Plax och Jacob Hirdwalls “Peter. Tid” urpremiär, ett samarbete mellan Scenit Produktion, Orionteatern och Ensembleverket. Vi har sällan fått sådana fantastiska recensioner, och mycket rättvist lyftes skådespelare Andreas Liljeholms tolkning som ett Årets genombrott; från ca 11:50 https://sverigesradio.se/avsnitt/teateraret-2024-fran-kris-till-storslagna-framgangar Hela produktionen, om sorg och saknad, var omtumlande och samtidigt så vacker.
TItta Hamlet fick också nypremiär på hösten och var slutsåld i ett nafs. Ingen kan stå emot det outsägligt vackra som Lars Rudolfssons regi och Kersti Vitalis (med fleras) vackra kostymer skapade. Magi! Årets sista premiär blev WhiteBox, ett samarbete mellan SA, USA, England, Belgien och Sverige som pågått i över två år. Så fick Sabine Theunissen sin vackra regidebut på Orionteatern.
Parallellt under hösten avlöste den ena fina produktionen den andre. Först ut var urpremiär av Ett sargat hjärta på Teater Giljotin, en idé av Anna Holter & Company som blev otroligt påtagligt smärtsam i sin uttolkning av cancelkultur – ett modernt gissel som vi inte pratar tillräckligt om. KEL lyfte med sin finurliga “När sista ägger faller” möjligen vårt sista tabu? Betraktelser kring menopausen, som påverkar så många, men inte gestaltas särskilt ofta, vann en begeistrad publik på Kulturhuset Stadsteaterns Fri Scens hjärtan.
Vi hoppas att både Ett sargat hjärta och När sista ägget faller får möta nya publikgrupper under 2025. Du kan läsa allt om dem på scenkonstportalen.se och på Scenits hemsida.
Vi ska inte glömma bort vår fina stiftelse Michael Nyqvist Foundation Award, som fortsätter att lyfta fram begåvade konstnärer som verkar i Michaels anda. Årets pristagare var inget undantag. Den 11 november kunde vi lyfta en riktig stjärna på scenkonsthimlen, William Spetz, just nu aktuell på Dramaten.
Två stora projekt och produktioner värmde oss alldeles särskilt; monologen Hitta Hem av och med Gisela Nilsson turnerade i samarbete med Sveriges museum om Förintelsen och med stöd av Teater Västernorrland runt om i Sverige mellan augusti och november till 16 orter och vi fick ge 27 föreställningar. Giselas berättelse har väckt uppmärksamhet, och vi hoppas att det blir en fortsättning av större format för hösten 2026. Vi vet att det finns en outsinlig publik för dessa frågor om antisemitism, möjlighet till judisk identitet idag och imorgon, i Sverige och i världen.
Vårt andra projekt får avrunda denna retrospektiv; Baltic Sea Film Festival 2024. För tredje året i rad genomförde Scenit Produktion i samarbete med Klarabiografen, Kulturhuset Stadsteatern denna filmfestival med filmer från Estland, Lettland, Litauen, Sverige, Finland och Polen. Återigen konstaterar vi – vilka underbara filmer som görs i vårt närområde och hur roligt det är att få möjlighet att presentera dem koncenterat under en vecka. Vi är mycket glada över att i år få välkomna Finland i gruppen, och hoppas till nästa år även formellt få jobba även med Polen och Danmark. I år blev Polen med via vår specialvisning den 22 oktober då vi visade Agnieszkas “Green Border” samtidigt som vi släppte biljetter till våra utvalda filmer. Du kan läsa om årets filmer här. .
En påminnelse om att flykt fortsätter att existera även om vi går vidare med andra teman.
Idag är vi 8,1 miljarder människor, 2030 över 9 miljarder. Trots allt tal om att göra världen till en bättre plats för alla, tvingas allt fler på flykt. Krig, väpnade konflikter, våld, kränkningar av mänskliga rättigheter, fattigdom och drömmen om ett bättre liv materiellt får många att våga lämna sina hemländer. Här spelar klimatpåverkan och förändringar i miljön också roll.
2024 var 120-122 miljoner människor på flykt, enligt FN. Mer än hälften av dessa är internflyktingar i sina egna hemländer. Över hälften bor i olika delar av sitt hemland, i grannländer eller andra närliggande länder. FN/UNHCR ger ett axplock (!) av konflikter och kriser bakom dessa 122 miljoner:
- inbördeskriget i Sudan (10,5 miljoner människor på flykt inne i landet).
- konflikt/krig i Gaza och Israel (1,7 miljoner på flykt i Gaza, 60 000 israeler på flykt i Israel)
- kriget i Ukraina (395 000 på flykt i Ukraina, ytterligare 375 000 i Europa och omvärlden)
- Militärkupp i Myanmar (1 miljon på flykt inne i landet)
- Gängvåld i Haiti (250 000 på flykt inom landet, över 10 000 har sökt asyl utomlands)
- Väpnade konflikter i Demokratisk republiken Kongo (över 800 000 på flykt inom landet
———————————————————-under strecket——————————————
Följande föreställningar finns tillgängliga för turné och gästspel på scenkonstportalen.se.
Ett sargat hjärta
När sista ägget faller
Hitta Hem (från 2026)
The odd ones
Cohen på Jiddisch
- Venue
- Presenter
- Time