Hitta Hem

Stöveltramp och dagliga visitationer. Att slåss för ett par decimeter golvyta i en överfull barack. Att hyra ut en luskam mot några smulor bröd. ”Du behöver inte berätta att du är judinna.” Orden har följt Gisela Nilsson genom livet. Vad var hennes mamma rädd för? De bodde ju i Sverige.

Schema

Turnépremiär 1 september 2024.

Längd: 2 timmar minuter (inklusive 20 min pauser)

Medverkande

Manus & skådespelare: Gisela Nilsson
Dramaturg: Alexandra Loonin
Regi: Olle Törnqvist
Scenografi och kostym: Johanna Mårtensson
Maskdesign: Sari Nuttunen
Ljusdesign: Magnus Stolpe
Musikkomposition och ljuddesign: Adam Hagstrand

Scenit

Produktion Ulrika Skoog Holmgaard, Scenit Produktion AB.

Scenit produktion arbetar med att sälja in producera en gästspelsturné med start september-december 2024 och åter september 2025 och framåt. Vi jobbar mot 200 riksteaterarrangörer och senare kanske också länsteatrar.

Samarbetspartners

Sveriges Museum om Förintelsen med stöd av Teater Västernorrland. Samarbete i  Stockholm med Judiska församlingen.

Ett berörande framträdande

Efter kritik- och publiksuccé på Teater Västernorrland med sin föreställning ”Hitta Hem”, tar nu Scenit Produktion produktionen ut i landet. Hitta hem är berättelsen om Gisela Nilssons mammas resa från Budapest till lägret Bergen Belsen och sedan vidare till Sverige. Men Gisela låter också publiken få ta del av hennes egen inre resa. En resa för att förstå sitt judiska arv och konfrontera smärtan det inneburit att följa i hennes mammas fotspår. Och att öppna dörren för att blottlägga den främlingsfientlighet som fortfarande hotar idag. Teater Västernorrlands skådespelare Gisela Nilsson har dramatiserat sin mammas vittnesmål från deportationen 1944 till koncentrationslägret. Hitta hem tar oss genom lager av förtvivlan, hopplöshet och omänsklighet. Det nattsvarta blandas med en intensiv beslutskraft att överleva. Men pjäsen handlar lika mycket om styrka där Giselas berättelse kantas av både värme och humor liksom modet att våga berätta. Sällan har en föreställning känts så aktuell och angelägen.

En både vacker och berörande monolog om ondskans ansikte, som skär in i samtiden.”

– Svenska Dagbladet, 2022-04-08

“Ett kusligt vältajmat, starkt och personligt vittnesbörd inifrån Förintelsen – Gisela Nilsson i sitt livs roll”

– Sundsvalls Tidning, 2022-03-02