Flykt.

Det är ett ord associerat med mörker och lidanden, men det kan också  vara en närvarande del i det mänskliga psyket. Det är skillnad på att vilja och att behöva fly. Det är skillnad på orsak till varför vi vill eller behöver fly. Flykt kan vara i form av prokrastinering. Flykt kan vara att under vedervärdiga förhållanden tvingas försöka undkomma ond bråd död, bara för att mötas av samma hot på andra sidan av en uppfattad säker gräns – som vi så brutalt ser i Agnieszka Hollands film från 2023, Green Border. Lyckade flykter kan på olika sätt också leda till gott, nya möten, nya människor och ett nytt liv!

Om några dagar är det premiär för ett spännande projekt vi jobbat med ett tag; Baltic Sea Film Festival 2024, (BSFF) som för tredje året i rad visar filmer från Estland, Lettland, Litauen, Sverige och för första året även Finland och Polen på Klarabiografen, Kulturhuset Stadsteatern. Den 22 oktober, i samband med visningen av Agnieszkas “Green Border”, släppte vi biljetter till våra tio utvalda filmer som presenteras mellan 26 november – 1 december. Visningarna är ett samarbete mellan Scenit Produktion och Klarabiografen, Kulturhuset Stadsteatern. Här läser du om filmerna Aktuellt, och direktbokar gör du här.

Tema i år, utöver sedvanliga kriterier om filmernas lyskraft, engagemang och professionalitet på alla områden, har alltså varit FLYKT. Val av tema ska ses som inramning men inte begränsning för vår eminenta jury, och har sin upprinnelse i att det är 80 år sedan den stora baltiska båtflykten då uppskattningsvis 40 000 balter flydde sina länder. Hösten 1944 hade de ett års sovjetiskt skräckvälde och dessförinnan tre år av nazi-tysk ockupation bakom sig. Hur många av de som flydde, som verkligen nådde fram, är inte säkert fastställt men Gotland har idag närmare 8000 människor med estnisk bakgrund. Här kan du läsa om denna händelse.

Idag är vi 8,1 miljarder människor, och beräkningar säger att 2030 är vi över 9 miljarder. Trots allt tal om att göra världen till en bättre plats för alla, tvingas allt fler på flykt. UNHCR nämner krig, väpnade konflikter, våld och kränkningar av mänskliga rättigheter.  De glömmer bort en parameter, hur ekonomi och drömmen om ett bättre liv materiellt får många att våga lämna sina hemländer. Här spelar klimatpåverkan och förändringar i miljön också roll.

2024 var 120-122 miljoner människor på flykt, enligt FN. Mer än hälften av dessa är internflyktingar i sina egna hemländer. Över hälften bor i olika delar av sitt hemland, i grannländer eller andra närliggande länder. Åter igen, som vi såg i Green Border, men kanske inte läser så mycket om. 

FN/UNHCR ger ett axplock (!) av konflikter och kriser bakom dessa 122 miljoner:

  • inbördeskriget i Sudan  (10,5 miljoner människor på flykt inne i landet).
  • konflikt/krig i Gaza och Israel (1,7 miljoner på flykt i Gaza, 60 000 israeler på flykt i Israel)
  • kriget i Ukraina (395 000 på flykt i Ukraina, ytterligare 375 000 i Europa och omvärlden)
  • Militärkupp i Myanmar (1 miljon på flykt inne i landet)
  • Gängvåld i Haiti (250 000 på flykt inom landet, över 10 000 har sökt asyl utomlands)
  • Väpnade konflikter i Demokratisk republiken Kongo (över 800 000 på flykt inom landet

—————————————————————————————————————————–
Snart kan vi blicka tillbaka på ytterligare ett år. Vi kan betrakta världen ur ett sorgesamt perspektiv, men också se att vi är ämnade för att leva, älska, mötas och må så bra vi bara kan. Trots allt.
Med kultur kan vi både lyfta det svåra, problematiska men även just detta – omfamna livet!


I år fyller Scenit Produktion 30 år och vi har med en mängd andra begåvade konstnärer, producenter och konstnärliga visionärer skapat många uttryck på scen. Några av våra gemensamma arbeten lever förhoppningsvis vidare. “Ett sargat hjärta” (Anna Holter +Company)och “The odd ones” (Simon Granit Ossoinak) är föreslagna Scenkonstbiennalen. Vi får bara nominera två produktioner, men det hade varit fantastiskt att  visualisera Peter. Tid i ett annat rum än Orionteaterns. Nu hoppas vi på gästspel med “När sista ägget faller”; en genomcharmig, underbar feel good-föreställning om menopausläget med KEL scenkonstgrupp som nyligen fyllde Fri Scen på Kulturhuset Stadsteatern.
Vår vackra, känslosamma, lysande monolog “Hitta Hem”; av och med Gisela Nilsson är berättelsen om hennes mammas väg från Bergen Belsen till Örebro som överlevare av Förintelsen. Vi hoppas att den kommer ut till alla barn och unga hösten 2026, som ett obligatorium!
Den 11 november hade vi förmånen att med Michael Nyqvist Foundation Award lyfta en riktig stjärna på scenkonsthimlen, William Spetz, just nu aktuell på Dramaten. En händelse till; den 26 november är urpremiär på Orionteatern med WhiteBox, internationell scenkonstperformance och Sabine Theunissens regidebut. Läs mer om WhiteBox här.

Hann du inte se Hitta Hem har du fortfarander chans på Oktoberteaten, Södertälje, 23 november kl 16.00  eller Nyköpings Teater söndag 24 november.  Vi gästar 15 orter och du hittar respektive spelplats, föreställningsinformation, foton och biljettlänkar på Scenit Produktion Hitta Hem.

Kärleksfulla hälsningar från oss på Scenit! 

———————————————————-under strecket——————————————
Följande föreställningar finns tillgängliga för turné och gästspel på  scenkonstportalen.se.

Ett sargat hjärta
När sista ägget faller
Hitta Hem (från 2026)
The odd one
Odd ones out

…på väg:
Cohen på Jiddisch

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *