EN PJÄS OM FÖRINTELSE OCH ANTISEMITISM - HUR GÅNGBAR ÄR DEN I DAGENS SVERIGE?
Igår hade Hitta Hem sin turnépremiär här i Linköping där vi befinner oss. I ett mycket fint samarbete med Sveriges museum om Förintelsen, tar Scenit Produktion ut Gisela Nilssons monolog Hitta Hem på Sverigeturné. Här hittar du respektive spelplats, föreställningsinformation, foton och biljettlänkar.
På Flygvapenmuseum i Linköping, i samarbete med Linköping Riksteaterförening, spelar vi samtidigt som Sveriges museum om Förintelsen har sin sista dag av pop-uputställningen Dimensions in Testmony på plats. Denna utställning visas i höst bland annat också i Västerås, Nyköping, Skellefteå och Luleå, och fortsätter under 2025. Här hittar du information om utställningen.
Inte trodde vi, jag och Gisela, när vi våren 2023 bestämde oss för att tillsammans arbeta med att få ut Hitta Hem, att den skulle bli så vansinnigt viktig och ibland svår att presentera. Jag hörde från en riksteaterarrangör ute i landet om ett programmöte där en arrangör ställt sig upp och sagt: “Jag upplever att så många berättelser som erbjuds (handlar om Förintelsen och antisemitism) som erbjuds. Vi kan inte ta in och erbjuda dessa. Vi skulle uppfattas som att vi tog ställning för Israel! Det går inte”.
Jag såg hur publiken i vår fullsatta salong på premiären igår motvilligt reste sig upp, ville inte gå. De allra flesta liksom defilerade förbi Gisela, för att tacka, berätta, uttrycka känslor. Ofta med egna sorgliga berättelser. Det var som alltid efter hennes framträdande – laddat. Men det finns också berättelser som rymmer bevis på motståndskraft och överlevnad. Om att ta nya andetag. Om att våga omfamna ett nytt land och göra landet till sitt, med nya generationer. Det är hoppingivande.
Det är medelålders och äldre som ser, minns och erkänner Förintelsen, vad den var och innebar. Tidigare samma dag samtalade jag med en mångårig branschkollega som berättade att den hade föreslagit att ta upp en nu mer än tio år gammal pjäs om Förintelsen, som då det begav sig hade spelats för skolbarn. De gjorde en förfrågan till kommunens skolor om intresse och fick det nedslående svaret att någon sådan typ av föreställning kunde ingen föreslå eller skicka sina elever till.
Samtidigt vittnar både personal på Flygvapenmusem och och utställningsansvarig på Sveriges museum om Förintelsen att den alltid bokningsbara pop-uputställning, Dimensions in Testimony, som visats två veckor här i Linköping, haft fullt med inbokade skolklasser. SÅ kan vi nå nya generationer barn som växer upp i Sverige idag! Men HUR ska teatern kunna nå ut med historisk kunskap till nya generationer barn som växer upp i Sverige idag, om skolledare och lärare upplever att de inte kan presentera temat?
Gisela berättar i pjäsen om hur hennes mamma ofta sa till henne: “Du måste inte berätta att du är judinna”. Och som Gisela också frågar, undrar nog många: “Vad är det egentligen som de är rädda för”? Ur vad springer detta hat mot judar? Även om vi inte har svaret. Även om vi har svaret men inte kan formulera det. Även om det finns flera svar. Förintelsen och den groende antisemitismen är något vi alltid måste kunna prata om, även om det i vissa sammanhang och områden kan te sig nästan omöjligt idag! Tack till alla platser som har valt oss och som presenterar Hitta Hem hos sig.
Efter Sundsvall och Linköping har vi fortfarande chans att ses i Västerås, Göteborg, Örebro, Stockholm, Hudiksvall, Nordanstig, Arvidsjaur, Boden, Luleå, Östersund, Södertälje, Nyköping eller Falun.
Vi är också öppna för ytterligare någon ort att besöka i höst; välkommen att höra av dig! Teknisk information över Hitta Hem finns på scenkonstportalen.
Vi ses på teatern!
Linköping 25 september 2024